Direktlänk till inlägg 2 januari 2010

Rapport om julhelgen

Av Marlie - 2 januari 2010 16:07

Dagarna innan jul brukar alltid vara dubbelt så långa som en vanlig dag och december månad brukar krypa fram, men i år hände någonting annat. Hela december månad och julhelgen var över lika fort som en axelrykning.

 

Jag hann inte med att blogga om varken uppesitterkvällen, julen eller dagarna efteråt. Så jag tänkte lämna en rapport om julen, jag ber om ursäkt att den är försenad.

 

Vi hade den bästa uppesittarkvällen på ruggigt länge, vi umgicks med Ländströms. Vi julbakade, lyssnade på julmusik, drack glögg och bara mös tillsammans hela dagen. Vi var även ut och åt tillsammans med mamma och familjen och Ländströms. Jag tror att vi bakade sju olika sorters julgodis och hade egentligen sjukt mycket att göra hela kvällen, men då, mitt i all kola och nougat får vi för oss att färga håret.. Sagt och gjort - vi kom i säng en bra stund efter 00 natten till julafton, men då var vi jävligt snygga i håret ialla fall.

 

Julafton - Hemma hos mamma på Violvägen. Det var en bra jul, riktigt bra faktiskt. Gröt, tomten, julklappar, julmat, julgodis, godis och ännu mer julklappar. Det är länge sedan jag hade sån julkänsla inom mig på julafton faktiskt. Jag kände mig nöjd och riktigt glad över att känna just den julkänslan, hela dagen.

 

Juldagen - Pappa, Marie, farmor Siv & Maries mamma kom hem till oss för att äta middag, det bjöds på potatisgratäng, bröd, sallad och rullad lövbiff fylld med vitlöksost. Middagen var jätte god och sällskapet var jätte trevligt, inte så ofta vi ses men det är riktigt bra när vi väl gör det. Även den här dagen bjöd på massa julklappar.

 

Annandag jul - Mattias föräldrar kom hit för att äta middag och byta lite julklappar. Bjöds på kyckling, klyftpotatis, ruccolasallad, tomat och rödlök ihopblandat på fat med lite balsamvinäger och sedan tzatisiki och bröd till. Gott som sjutton, egentligen lite mer sommarmat, men det spelade ingen roll. Efter middagen fikade vi och öppnade lite julklappar och strax efter det avslutades kvällen och ingen var gladare över det än jag - efter tre dagar med jul för familjen Hallberg var vi totalt slut, helt utslagna och sjukt trötta. Dagen efter annandag jul kom vi aldrig igång på riktigt, det var nog årets segaste dag, men det var välbehövligt och skönt.

 

  

Årets julgran fick bli svart & silvrig, med gröna ljuslingor istället för vanlig
julgransbeslysning. Mycket finare och mer stämningsfull.

 

  

Årets pepparkakshus står på tork, har ingen bra efter bild, men brickan fylldes med snö, små tomtar, en julbock, en julgris och massa små bär. Stämningsfullt om något och Saga har varit så stolt hela julen.

 

Såhär såg brickan med julgodis och hemmagjord julsnaps ut när den var färdig precis innan vi skulle åka. Vi dekorerade med tallbarr och torkad apelsin.   

 

Tog inte så jätte lång tid innan den var öppnad igen och det mesta blev provsmakat på en gång! Allting var riktigt gott och det mesta tog nästan slut under kvällen.   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marlie - 29 mars 2016 08:17

Bålsta var ganska nytt för mig och Camilla visade mig allt & alla. Jag var 17, eller kanske 18. Det var hemmafest. Det var Camillas barndomsvänner och där i soffan satt han, han den där killen som var lite roligare, lite snyggare, lite märkvärdigare ...

Av Marlie - 11 juli 2015 23:27

Världens och livet har precis visat oss sin sämsta sida.  Min åttaåring har nyss behövt hälsa på någonting jag ville hon skulle slippa, för alltid.    Bålsta är omskakat och många sörjer den tragiska händelse att en nioårig flicka mist livet, u...

Av Marlie - 1 juni 2015 22:55

Det var fredag, sent en fredagsnatt. Hockeyn var på och du lät hockeyn få bli öppningsfrasen på ett samtal som tre dagar senare fortfarande lever och som vänder upp och ner på hela min tillvaro. På ett väldigt bra sätt.    Vem är du? Vad kommer...

Av Marlie - 11 november 2014 21:48

Det är inte ens en månad kvar. Inte ens tre veckor kvar. Herregud.   Det är två veckor och fem dagar. Det är nitton dagar kvar. Va vadå? Nitton dagar! Det är inte ens tjugo dagar kvar. Håll i hatten. Jag är nervös. Jag är pirrig.   Det ...

Av Marlie - 12 oktober 2014 22:50


Jag har drömt om en bröstoperation så länge jag kan minnas och för 2-3 år sedan hoppades jag att det skulle bli möjligt innan jag fyller 30 och nu sitter jag här... 27år gammal och om 49 dagar händer det.   Om 49 dagar blir min dröm verklig...

Om mig och bloggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Nyaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Läsvärda bloggar

Hur många läser bloggen?


Ovido - Quiz & Flashcards