Alla inlägg under november 2010

Av Marlie - 30 november 2010 20:37

Mitt hjärta skriker. Min samvete hänger över axeln på mig. Jag brister snart på riktigt.


Jag SAKNAR min dotter och jag vet att hon saknar sina föräldrar. Hon protesterar mot allt nu. Jag får inte lämna, ingen annan än mamma får hämta, när jag väl kommer för att hämra henne hemma hos mormor ska hon inte hem, då bara skriker hon. Tårarna sprutar och hon får knappt fram ett ord.


Jag har ingenting emot att jobba, jag trivs bra med det. Jag gillar det sociala, jag gillar att ha mitt. Jag tycker om att få komma ut bland folk och träffa andra vuxna, men det är inte på något sätt bättre än tid med min dotter. Och just nu finns ingen mor-och-dotter-tid. Den är som bortblåst. Vi ramlar in hemma tjugo över fem, halv sex och då ska det lagas middag men hon kräver mig till hundra tio och laga mat är allt annat än hennes plan.


Idag bröt jag ihop totalt, tårana bara spruta och jag ville mest av allt bara skrika rakt ut. Jag är trött på det här nu. Jag är trött på att behöva kämpa med mitt dåliga samvete dygnet runt. Jag är trött på att mitt mamma-hjärta skriker. Jag är trött på att behöva sakna något som ingår i min vardag. Jag är trött på att behöva bråka med Saga och aldrig få ge henne det hon vill.

Av Marlie - 30 november 2010 20:34

Jag vägrar ramla. Jag vägrar fela. Jag vägrar förlora. Jag vägrar ge upp.


Jag kan. Jag kan. Jag kan.. Men jag vill. Jag vill ha målet men inte vägen.


Suck och stön, det går verkligen bara uppför just nu men jag förväntar mig en fyra innan jul.

Av Marlie - 30 november 2010 20:24


`om anders braskar skall julen slaska´


Jag säger NEJ på den. Jag vill ha en vit jul. Gubben som plogar på jobbet påstår att vi kan vänta en grön jul - jag vägrar. Tomten, jag vill ha en riktigt jul. En sån som man har när man är liten.. Och en riktigt jul innefattar snö, i massor.

Av Marlie - 30 november 2010 20:15

Imorgon är det äntligen första december och allt som hör till. Imorgon får vi äntligen öppna första luckan och mysa framför julkalendern. Vi har längtat länge och är riktigt laddade.


Jag är redan full med julstämning och längtar mer än barnen efter själva julafton.


Det är första året någonsin, tror jag, som vi är ute i god tid. Vi har redan handlat en hel del julklappar och i helgen blir det fler. Det känns bra att vi kommit igång för jag orkar inte stressa runt sista dagarna och leta, det har vi inte ens tid med eftersom vi slutar jobba så sent. Ser fram emot en heldag i affärer snart och shoppa lite julklappar, det hör till :)


Av Marlie - 28 november 2010 19:05

Idag har vi haft världens bästa första advent! Jag myser så inombords och känner redan julstämning.. Jag gillar´t :)


Vi började dagen med sovmorgon till 8.40 och det var hela familjen värda, vi åkte förbi ICA och köpte present till mormor och frukost och väl uppe på Violvägen så var första advent igång. Vi har bakat pepparkakor, gjort pepparkakshus, gjort marsipan figurer och adventsfikat med pepparnötter, mjuk pepparkaka och glöggkaka som jag & Saga bakade igår kväll. Det bjöds även på chokladmousse tårta eftersom vi firade min älskade mamma som fyllde år tidigare i veckan. Sedan avslutade vi en toppen söndag med riktig söndagsmiddag - stek, potatis & sås! Det var SÅ gott.


Tack min underbara familj för en underbar och mysig första advent.

Av Marlie - 28 november 2010 18:47

Många skulle säkert sucka åt mig medan andra förstår mig fullt ut. Men Saga var ganska gammal innan hon fick titta på tv första gången. Jag har svårt för att folk använder tven som `barnvakt´ till sina små bebisar. Vi har aldrig gjort det och det är jag stolt över, jag kommer inte göra det med framtida barn heller.


Jag kommer ihåg första gången vi skulle köpa filmer till Saga, hon var strax över ett år och vi skulle flyga till Bali och vi tänkte att det var ett alldeles perfekt tillfälle för att presentera film för henne men intresset var totalt lika med noll! Jag minns hur svårt det var att hitta bra filmer till ett så litet barn men slutade med några småbarnsfilmer som var helt klart godkänna enligt mig.


Jag är än idag petig med vad hon tittar på och inte. Jag avskyr alla dessa kanaler på tven, skulle helst vilja förbjuda dom totalt. Ush och fy!


Jag är lyckligt lottad att min dotter tycker om Astrid Lindgrens filmer, för det är, enligt mig, bra barnprogram! Klart det finns annat också som hon gillar som är klart godkänt här hemma.


Den tokiga lilla nallen Nasse är en figur som Saga har tyckt väldigt mycket om i perioder och just nu sitter vi faktiskt och tittar på honom och hans upptäckarlust. Det är länge sedan vi tittade på honom och idag börjar Saga med att sucka högt och tydligt åt honom för att han inte  vet och förstår vad en spade är, "Åh, det är ju ingen pinne, det är en SPADE!" I ett avsnitt försöker Nasse lära sig vad en stol är och Saga är snabb som blixten med att ställa en framför tven och visa Nasse hur man använder den :)


Jag tycker Nasse är bra barnprogram, han lär sig om sakerna tillsammans med barnen.

Av Marlie - 18 november 2010 17:13

Jag vet egentligen inte om jag vill skriva det här inlägget.. Jag tampas helst med det i tysthet, men då är det också lättare att fuska och dölja misstagen.


Jag har bestämt mig för att vara öppen med att kilona ska bort!


Jag & min karl har testat flera olika varianter, bland annat LCHF som gav resultat men vi hittade inga som helst rutiner och svor varje dag över allt vad mat hette. Nu testar vi något helt annat, det är tillåtet att äta allt men inom sin ram av kcal. Då vi båda två ska gå ner så ligger vi under ett vanligt intag och sedan kryddar vi det med motion. Det bästa av allt, jag behöver bara knappa in allt som äts så räknar programet ut det åt mig.


Vi lagar mycket mat efter nya recept och det är underskattat!


Den här gången vägrar jag falla. Jag ska inte, jag tänker inte. Många väntar på att under ska ske men jag tänker skapa mig mitt egna under nu.



Av Marlie - 15 november 2010 21:03

Nu har det gått en vecka sedan vi sa hejdå till vårt gamla liv och vi jobbar på för att välkomna vårt nya med öppna armar, och nu äntligen tror jag vi hittat ett sätt. Det dröjer nog ett tag till innan vi fått fasta rutiner på det här och innan det flyter på utan att vi behöver tänka. Det är många förändringar på en gång, men jag tar hellre en stor smäll än många små.


Det bästa av allt, jag är inte ensam och det gör mig glad!

Om mig och bloggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Nyaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Läsvärda bloggar

Hur många läser bloggen?


Skapa flashcards